Letimo na leto

U vreme svetske ekonomske krize sve je veći broj avio-kompanija koje obustavljaju letove iz Beograda tokom zimske sezone. Opravdanja su različita – remont ili preraspodela flote, ali u suštini je stvarni razlog manji broj putnika i slaba popunjenost letova tokom zimskog perioda.

Češka avio-kompanija „Czech airlines“ poslednji let planira za 28. oktobar i celu zimu neće leteti, što je prvi put posle 65 godina otkako posluju u Srbiji. Za sada nema informacije da li će obnoviti letove u letnjem redu letenja 2012.

Poljski avio prevoznik „LOT“ takođe planira da poslednji let bude 28. oktobra, a ponovno uspostavljanje saobraćaja između Beograda i Varšave je zakazano za 24. mart 2012.

Isti scenario je i sa kompanijama „Aegean“, „Aerosvit“, „Air Baltic“ i „Cimber Sterling“. Za malo tržište u Srbiji to je veliki broj kompanija koje neće leteti u zimskom redu letenja.

Šta se dešava sa mnogobrojnim putnicima koji su već kupili karte za letove koji su sada otkazani, a treba da se vrate sa putovanja?

Oni, po Montrealskoj konvenciji, imaju pravo da iskoriste kupljene karte, ali samo kada su u pitanju letovi takozvanih redovnih prevoznika.

„Chezh Airlines“ i „LOT“ će prebacivati putnike na letove drugih prevoznika iz alijansi u okviru kojih posluju, a te promene će raditi agenti koji su karte i prodali.

Sa niskobuddžetnim prevoznicima je mnogo teža situacija jer se putnici ne mogu prebacivati na letove drugih kompanija. Mogu da zahtevaju da im se vrati novac, ali samo onoliko koliko nisu iskoristili.

Međutim, problem je u tome što low cost kompanije imaju niže cene karata, pa ako je karta plaćena 100 evra putnik ima pravo na povraćaj 50 evra, a za tu sumu verovatno ne može da kupi ni kartu za autobus.

Zašto avio-kompanije tako posluju?

Avio-kompanije ne žele da posluju sa gubitkom i svoje avione preusmeravaju na interesantnija tržišta koja će im doneti veći profit. Na tržištu Srbije je lako popuniti letove u letnjoj sezoni ali zimi to nije slučaj i takav trend aee se nastaviti i u narednom periodu.

Na proleće ćemo se radovati novim-starim avio kompanijama koje dolaze na naše tržište.

(Igor Vranješević, Jumbo Travel)