Čuli ste za popularne low cost kompanije koje vas voze na razne destinacije za nekoliko evra ?

Cene avio karata ali i usputni obavezni troškovi kao što su aerodromske takse i druge razne doplate za bezbednost i gorivo su rezultirali poskupljenju prevoza avionom. Putnici su bili nezadovoljni što su iz godine u godinu morali da izdvajaju sve veća sredstva da bi se prevezli na istim relacijama. Investitori su u tome prepoznali šansu za zaradom, odlučili da nabave avione i ponude avio prevoz na novi, drugačiji način.

Osnovni koncept low cost prevoza je smanjiti trošak gde god je to moguće. Stvarno, da li ste nekad razmišljali kako možete da smanjite svoje troškove? Redovne avio kompanije razmišljaju o tome svakog dana ali njihov koncept poslovanja se bitno razlikuje od low cost koncepta i ne dozvoljava im velike uštede.

Kako low cost kompanije štede novac?

1. poseduju svoj rezervacioni sistem

To znači da ne plaćaju Amadeus-u, Galileo-u i drugim rezervacionim sistemima korišćenje sistema kao ni rezervacione segmente koji mogu biti od 2 do 5 eur po segmentu/putniku. To je puno novca ako znate da Wizzair ima 2 miliona prodatih karata godišnje.

 

2. Vrše prodaju isključivo preko interneta

To znači da nema potrebe za otvaranjem predstavništava, zapošljavanjem ljudi, iznajmljivanjem prostora u centru svakog grada gde lete. To košta najmanje 20000 €

Mesečno po predstavništvu plus razni rizici oko zaposlenih, poreskih vlasti i slično.

 

Prodaja se odvija automatski i direktno na internet stranici low cost avio kompanije a usluga za rezervaciju se uredno naplaćuje i tako se zarađuje dodatnih 6-10 € po putniku a ne pruža nikakav dodatni servis, informacije morate sami da tražite i tumačite.

 

Vid plaćanja u većini slučajeva je kreditna kartica. Po zakonu kartičarskih organizacija plaćanje karticom mora imati isti status kao plaćanje gotovinom, tačnije ne sme biti naplaćena usluga za naplatu na kartice. To ne važi kod low cost kompanija i vas, dragi putnici, to košta dodatno od 6 do 15 eur, srećom, po transakciji. Low cost kao i svi drugi privredni subjekti plaćaju korišćenje sisema banci ali sve to naplate putnicima. Taj trošak je od 1 do 4% od vrednosti transakcije pa se desi da low cost na nekim transakcijama i zaradi ali svakako troška nema.

 

3. Prtljag dodatno naplaćuje

 

Na put možete da ponesete prtljag ali prvo treba da saznate pravila i cenovnik. Svaki kofer se naplaćuje od 10 do 20 € po pravcu. Ručni besplatni prtljag je mini dimenzija, sveden na veličinu ženske tašne sa dodatnim besplatnim opcijama: jedan kaput ili jakna, novine za čitanje i mobilni telefon. Dodatni ručni prtljag se naplaćuje 10 do 20 € po pravcu.

 

Ima još začkoljica, ako prtljag prijavite prilikom pravljenja rezervacije cene su navedene ali ako ga samo donesete na čekiranje cene su duplo veće. Nema šanse da prođete bez plaćanja jer su kontrole utrostručene a na ulazu u avion stjuart vam pregleda prtljag i karte i naplaćuje ako se nešto ne slaže sa pomenutim.

 

4. Čekiranje koje se dodatno plaća

 

Čekiranje vaše avio karte možete da obavite online i to je besplatno. Ako kojim slučajem propustite da to učinite i dođete na aerodrom morate da platite dodatnih od 10 do 20 € po putniku/pravcu. Statistika kaže da veliki broj putnika godišnje plaća na aerodromu uslugu čekiranja pošto to ne može da se obavi na dan puta, sistem se blokira 24h pre leta.

 

5. Komfor u putničkoj kabini

 

O komforu nema ni reči sa obzirom da su sedišta tako složena da između redova nema više od 20 cm. To omogućuje da se avion Airbas 320 postavi 180 sedišta umesto 150 koliko ima u avionima redovnih avio prevozioca istog tipa. To ne dozvoljava putnicima višim od 170 cm da se osećaju normalno.

Dva reda sedišta koja se nalaze na izlazima za slučaj opasnosti se prodaju unapred kao ekstra komforna šedišta i dodatno naplaćuju 30-50 € po pravcu/putniku.

 

6. Toalet manje

Rayan air je izbacio jedan toalet iz aviona da bi ubacio dodatna sedišta.

To je mnogostruka ušteda. Sa jedne strane low cost kompanija tako plaća pražnjenje samo jednog toaleta a ne dva pošto se ova usluga naplaćuje po toaletu a ne po količini materije. Sa druge strane to je još nekoliko sedišta koja su stalno puna.

 

7. Kroz tunel ili pešiče preko piste

 

Na aerodromima gde je to moguće low cost kompanija omogućava svojim putnicima kratku šetnju po pisti pošto izbegava plaćanje troška primicanja tunela za prijem putnika. Taj trošak nije mali i iznosi … € po letu.

 

8. Gde je aerodrom

 

Cena je stvarno primamljiva, piše da je to grad de putujete ali gde ja taj vama nepoznati aerodrom na koji low cost leti.

Aerodromske usluge za sletanje aviona na pisti aerodroma, taksi usluge aviona, prijem i otprema putnika su jeftinije na manje poznatim aerodromima. Ti aerodromi su obično udaljeni od grada u koji putujete i po 200 km. Da li ste razmišljali o tome koliko će vas koštati prevoz do tamo i nazad. Metro obično saobraća na glavne aerodrome a na alternativne ne.

Taksi je sigurno skup, autobus komlikovan, voz takođe nije tu. Idealno rešenje izgleda je da uzmete autobus low cost kompanije koji baš odande vozi do centra grada. Dodatna zarada za kompaniju a vaša ušteda počinje da se topi.

 

9. Mogli biste nešto da popijete i pojedete

 

Sve ste prevazišli. Avion je poleteo a vi ste ogladneli i ožedneli. U pregradi ispred vas ćete pronaći cenovnik hrane i pića. Sve se plaća, besplatnih artikala nema. Low cost kompanija tako ima mobilnu prodavnicu na 10.000 metara i to bez konkurencije. Pazite da prvo platite pa počnete da jedete, ako plaćate karticom a nemate cash. Samo određeni tipovi kartica mogu da se koriste za plaćanje na ovoj visini zbog gubitka online veze sa bankom. Osim toga, kada low cost kompanija naplati novac u offline režim postoje mnogo veće šanse da vaša kartica bude zloupotrebljena i da neko dođe do tog podatka.

 

10. Do kada doći na let

 

Morate striktno da poštujete pravila i da ih pažljivo proučite. Ako vam se desi da zakasnite 1 minute na čekiranje bdite sigurni da vas neće primiti na let i da je to vaša krivica. Lako je kod kuće ali kada ste negde daleko ovo može da vas skupo košta.

 

11. Služba na aerodromu

 

Low cost kompanije nemaju službenike ni kancelariju na aerodromu. Ako se desi da zakasnite morate da kupite potpuno novu kartu za sledeći let, stara je propala a nemate kome da se žalite, kukate, pretite i slično. Posao čekiranja obavlja aerodromsko osoblje, avion stiže kao duh i isto tako odlazi. Samo su tu avion, piloti i stjuardese stvarni, sve ostalo je virtuelno. Kolika je tu šteda, šta mislite.

 

12. Nema leta danas

 

Low cost kompanije usled velikog broja kombinacija i stale preraspodele snaga pomeraju datume letova. Šta će se desiti ako na primer kupite karte za novogodišnje praznike a zatim uplatite i hotel, transfer, razgledanje grada i obilazak muzeja ili kartu za utakmicu i 3 dana pre leta kompanija otkaže let i ponudi vam da letite za 2 dana ?

Vama svašta a low cost avio kompaniji baš ništa. Pored onog starog da nemate na koga da vičete, pretite i slično i ate još puno problema. Šta mislite da li biznismeni koji imaju tačno utvrđene rasporede lete sa low cost kompanijama ? Ne verujem, a vi?

Low cost kompanija nema nikakvu obavezu da vas preveze prvim raspoloživim letom u toku tog dana kao sve redovne avio kompanije. Što je najgore vi ste se sa tim složili prlikom kupovine a sigurno niste pročitali uslove koje ste štiklirali na svom računaru, zar ne? Izračunajte koliko može vas da košta pomeranje putovanja za samo jedan dan. Hotel ste veoma povoljno uplatli u maju za 28. Decembar a sada je 25.decembar i noć u hotelu u Rimu sada košta 400-500 eur.

 

13. Na reklami piše da je cena povoljna ali…

 

Cena je zaista povoljna ako kupujete karte puno vremena napred. Što se više bliži datum putovanja rapidno raste faktor poskupljenja tarifa i to neuporedivo brže nego kod redovnih prevozioca. Od početnih samo 20€ karta na par dana pre puta je 300€ i više a to često bude skuplje od redovnih prevozioca na taj dan. Tu low cost kompanija zarađuje neuporedivo više od redovnih avio prevozioca.

 

Kada svih 13 stavki uzmete u obzir procenite koliko vam se sve to isplati, nemojte da budete zaslepljeni sa onom početnom cenom koja na kraju nikada nije ista.

Ako imate vremena, niste pritisnuti rokovima, idete u posetu rođacima, mladi ste i željni israživanja ovo je svakako opcija za vas. Ako ste komformista, zavisnik od obaveza i veoma oranizovani, putujete turistički u hotel ovo definitivno nije opcija za vas, možete puno više da izgubite nego što je tih 100 € prvobitne uštede.

 

Sve ovo vam pišem dok na krilu držim računar a na svakih par minuta pomeram noge da bi neko prošao pošto nema šase da ih spakujem u predviđen prostor.

 

Dakle low cost na početku, low komfor uvek a tačna računica tek na kraju.

 

 

Srećan vam low cost let !

Prijavite se na naš Newsletter i budite uvek u toku sa našim ponudama