Let je otkazan, koja su moja prava ?

Avio industrija je veoma osetljiva grana privrede. Svako dešavanje u svetu je pogađa, a rezultat su otkazani ili pomereni letovi zbog čega mnogi putnici stižu kasnije na svoja odredišta.

Upravo je završen još jedan štrajk osoblja Lufthanse koji je proizveo više od 1000 otkazanih letova i uticao na planove 135.000 ljudi koji su 27.jula 2022. planirali da otputuju na svoje odmore.

Pogođene su sve avio kompanije koje su na Nemačkim aerodromima koristile usluge zemaljskog osoblja Lufthanse, a to su mahom kompanije Star Alliance grupe: Lufthansa, Swiss, Austrian, Air Canada…

Avio kompanije koje koriste usluge prijema i otpreme putnika i robe drugih kompanija na Nemačkim aerodromima su nesmetano radile. Među njima je i naša avio kompanija Air Serbia koja je u danu štrajka imala potpuno pune letove prema Nemačkoj.

Ovaj kao i prethodni štrajkovi sindikata Verdi se dešava u jeku sezone kada avio kompanije imaju potpuno pune letove i kada je fluktuacija ljudi u Evropi najveća. Takav tajming ima za cilj da se zahtevi i potrebe osoblja čuju daleko.

Osim što se zahteva povećanje plata za 9% (Lufthansa nudi 5.5%) mnogo važniji zahtev je povećanje broja zaposlenih jer sadašnji broj zaposlenih nije dovoljan za enormno povećanu tražnju u poslednjim mesecima.

Pod okriljem korone u prethodne dve godine je došlo do otpuštanja velikog broja zaposlenih u avio industriji i turizmu uopšte jer posla nije bilo za sve. Retki poslodavci su sačuvali sve zaposlene na okupu i čekali razvoj situacije. Otpušteni nisu mogli da sede skrštenih ruku već su potražili posao u drugim industrijama da bi obezbedili sigurnost i egzistenciju za sebe i svoje porodice.

Kako je posao krenuo uzlaznom putanjom poslodavci nisu istim intenzitetom vraćali zaposlene na posao već su osluškivali puls tržišta. A tržište je potpuno eksplodiralo u smislu tražnje i taj ogroman rast više nije mogao da se prati. Putnici su krenuli da kuljaju sa svih gejtova, a opsluživao ih je isti broj zaposlenih kao i tokom pandemije.

Sada je došlo do zasićenja, ljudi ne mogu da izdrže taj pritisak, a kompanije i dalje osluškuju tržište ali kao da ne čuju probleme zaposlenih ili jednostavno nisu kadri da brzo reaguju jer je prethodno izostala reakcija.

Nije ni lako pronaći nove zaposlene na ovako specifičnim poslovima za koje je potrebna višemesečna obuka za obavljanje samo osnovnih operacija.

Svakako u celoj toj priči sve se svodi na brzinu rešavanja nastalih problema, jer je ta brzina ključna za zadovoljstvo putnika.

Mi se trudimo da brzo reagujemo na situacije koje se dešavaju, ali postoji procedura koju svaki putnik treba da prati kako bi problemi bili rešeni na adekvatan način.

Let je otkazan pre dolaska na aerodrom, šta dalje?

Za svako otkazivanje leta avio kompanija kroz rezervacioni sistem pošalje poruku. Te poruke čitamo mi u agenciji i odmah pristupamo rešavanju problema.

Kada sagledamo sve mogućnosti pozivamo putnika, zajedno prođemo kroz sve mogućnosti i kada putnik izabere najbolju za sebe preduzimamo radnje za izabranu opciju.

Opcije mogu biti:

  • promena avio karte na sledeći raspoloživ let
  • refundacija neiskorišćenog dela avio karte
Promena avio karte na sledeći raspoloživ let

Svaka redovna avio kompanija (ne i low cost) posluje po IATA pravilima kao i po protokolima avio industrije koji su odavno potpisani i u kojima se jasno definišu prava i obaveze svih strana.

Let je otkazan, a pravilo je da se putnik preusmerava na prvu moguću opciju, ali se radi po prioritetima: prvo se nudi promena na sledeći let iste kompanije, pa onda na sledeći let avio kompanije koja je u istoj grupaciji pa onda na sledeći let bilo koje kompanije koja ima ugovor sa kompanijom koja je otkazala let.

Ukoliko prilikom promene nije moguće otputovati u istom danu, avio kompanija je dužna da obezbedi hotel za putnike kojima polazište nije mesto boravka.

Refundacija neiskorišćenog dela avio karte

Ukoliko putniku ne odgovaraju ponuđene opcije prebacivanja na druge letove uvek može da zatraži refundaciju neiskorišćenog dela avio karte.

Pre takve odluke treba da dobro sagleda mogućnosti: koliko će koštati nova avio karta za letove koji odgovaraju?

Avio karte mogu biti kupljene i do 365 dana pre leta, a što se pre kupe to su jeftinije.

Na dan leta su svi letovi potpuno puni, a i ako je ostalo još neko mesto u avionu, cena je paprena.

Zato je uvek bolje uraditi besplatnu promenu na ponuđene letove nego zatražiti refundaciju koja ne može da pokrije ni deo nove kupljene karte.

Let je otkazan po dolasku na aerodrom, šta dalje?

Ukoliko je vaš let otkazan kada ste već stigli na aerodrom sa namerom da se čekirate i poletite prvo treba da potražite šalter avio kompanije i na licu mesta dobijete opcije za nastavak vašeg putovanja. Ukoliko neka od opcija odgovara, zahtevajte promenu avio karte i uputite se prema sledećem letu.

Šta da radim ako avio kompanija nema šalter na aerodromu ili šalter ne radi?

Kupovinom avio karte u Jumbo travel-u ste u mnogo boljoj poziciji u tom slučaju nego da ste avio kartu kupili na sajtu kompanije čiji službenici štrajkuju.

Kontaktirajte nas putem mejla urgent@jumbo.rs i vaš problem će hitno biti rešen. Pomenuti mejl koristite samo za hitne situacije jer će u svakom drugom slučaju biti rešavan po redovnoj proceduri.

Lepo je kada znate da vam pružamo podršku onda kada vam je najpotrebnija. Mi možemo da promenimo sve avio karte za sledeće letove ukoliko ste ih kupili kod nas.

Možda vam se učini da je kupovina na internetu povoljnija, razlike mogu biti 5-10 eur ali rešavanje ovakvih situacija nema cenu.

Šta da radim ako Low Cost kompanija otkaže let?

Sve ranije navedeno važi i za low cost letove ali low cost avio kompanije nemaju obavezu prebacivanja putnika na letove drugih kompanija.

Dobićete opcije da nastavite putovanje prvim slobodnim letom iste kompanije što često može biti i za nedelju dana ili refundaciju neiskorišćenog dela avio karte.

Tek za ta razlika neće moći da pokrije trošak kupovine nove avio karte.

Kompenzacije za otkazivanje ili kašnjenje leta

Za svako otkazivanje leta redovne avio kompanije (ne i low cost avio kompanije) koje se dogodilo unutar 14 dana pre poletanja putnici mogu zatražiti kompenzaciju od avio kompanije bez obzira na način rešavanja problema.

Visina kompenzacije je utvrđena tabelom u nestavku, a zavisi od mesta poletanja i sletanja i trajanja leta. Vreme se računa od originalnog leta to ponuđenog leta.

 

manje od 2 sata  2 – 3 sata 3 – 4 sata Preko 4 sata Potpuno otkazan Razdaljina
€125 €250 €250 €250 €250      Svi letovi 1,500 km ili manje
€200 €200 €400 €400 €400      Letovi unutar EU više od 1,500 km
€200 €200 €400 €400 €400      Letovi prema EU 1,500 km – 3,500 km
€300 €300 €300 €600 €600     Letovi prema EU preko 3,500 km

 

Prijavite se na naš Newsletter i budite uvek u toku sa našim ponudama