Ako ste ranije kupili kartu bankrotiranog Spanaira

U subotu 28. januara avio kompanija Spanair je proglasila bankrot i obustavila sve letove, a rezervacioni sistemu su bili blokirani za rezervacije, promene i refundacije avio karata.
U ovoj španskoj aviokompaniji kažu da je do bankrota došlo usled odustajanje Qatar Airwaysa od kupovine i nedostatak finansiranja od strane Katalonije koja je već godinama dotirala sredstva potrebna za opstanak kompanije.
Tri godine za redom Spanair je veliki gubitaš, a samo prošlu godinu je završio sa 150 miliona gubitka. Sa obzirom na finansijsku krizu koja je pogodila Španiju opstale su samo kompanije sa zdravim kapitalom i izvorom finansiranja.
Šta će se dogoditi sa putnicima koji su kupili karte i da li će moći da ih iskoriste ili refundiraju?
Iz Spanaira tvrde da je finanasiranje duga prema putnicima obezbeđeno i da je to na vrhu liste prioriteta. U toku su pregovori sa IATA o dinamici i načinu isplate oštećenih putnika. IATA je odobrila agentima da novac koji je naplaćen od putnika u periodu od 16. do 28. januara 2012. odmah oduzmu od obračuna koji je na redu za plaćanje prema IATA u sistemu obračuna i plaćanja BSP i da novac vrate putnicima.
Putnici koji su kupili karte za kasnije datume putovanja moraju da sačekaju informaciju kada će dobiti svoj novac, sa obzirom na to da su pregovori u toku. Očekuje se da će proces refundacije trajati oko dva meseca. Srećom po naše tržište, Spanair je tokom zimskih meseci obustavio letove od Beograda do Barcelone, a ponovno uspostavljanje je bilo planirano u rano proleće 2012.
Sa obzirom na tu činjenicu nismo imali slučaj da su putnici zatečeni novom situacijom negde usput.
To je najgori mogući scenario koji je zadesio veliki broj putnika iz evropskih gradova gde je Spanair saobraćao i tokom zime. U prethodnim danima pregovori su dali rezultate sa španskom avio kompanijom Iberija, grčkom Aegean i nekoliko drugih koje su pristale da prihve avio karte Spanaira i prevezu putnike na krajnju destinaciju. To važi samo za putnike koji su svoje putovanje već započeli.
Još jedna potpuna novina u poslovnim običajima u avio industriji je uputstvo IATA da putnici koji su avio karte platili kreditnim karticama treba da se obrate svojoj poslovnoj banci sa zahtevom za poništenje transakcije zbog bankrota avio prevoznika. Putnici koji su kod nas to pokušali dobili su obaveštenje od banaka da to učine tek kada Spanair na Internetu objavi zvaničan dokument o proglašenju bankrota. Taj dokument se još nije pojavio, ali se očekuje da će se to desiti u narednih nekoliko dana.
Međutim, još se ne zna kako će banke stornirati transakciju koja je već prošla kroz sistem i koja je naplaćena od strane Spanaira.
Mi ćemo učiniti sve da putnici što manje osete nelagodnost zbog novonastale situacije i pronalazićemo najbolje moguće opcije u zamenu za prvobitne avio karte. Čak i kada se izvrši povraćaj novca, ostaje problem da se pronađu nove karte koje koštaju približno koliko i one prvobitno kupljene. Spanair, iako nije bio niskobudžetna avio kompanija, imao je veoma niske promotivne tarife. Tako je karta do Barselone bila oko 100 evra sa svim troškovima i taksama, a za taj novac nijedna ne može se kupiti karta ni jedne druge aviokompanijae.  
Postavlja se pitanje da li današnji putnik mora da bude upoznat sa poslovanjem turističke agencije u kojoj kupuje aviokartu, koa poslovanjem aviokompanije sa kojom leti, finansijama države u koju leti… da bi bio siguran da će zaista stići tamo gde je naumio, i vrtaiti se.
Očigledno da niko danas ne može da ponudi pouzdan odgovor na ovo pitanje. Takođe, „šuška se“ da slučaj Spanair neće ostati usamljen.
(Igor Vranješević, Jumbo Travel)

Prijavite se na naš Newsletter i budite uvek u toku sa našim ponudama