Peking, veliki grad

Posetio sam Peking, doživeo neka uzbudljiva iskustva, pa bih svoje impresije želeo da podelim sa vama.

Peking
Peking

 
Boeing 767 avio kompanije Austrian Airlines pun putnika je poleteo prema Pekingu sa aerodroma u Beču. Sedim u sedištu biznis klase a pravi kuvar mi uzima porudžbinu. Austrian je zaposlio kuvare na svim dugolinijskim letovima da služe putnike biznis klase. Posle večere koja je trajala skoro tri sata tonem u san a avion preko Moskve, Irkutska i Ulan Batora stiže u prestonicu Kine, najmnogoljudnije zemlje na svetu.
 
Peking
Peking

Aerodrom u Pekingu je ogroman a terminali su povezani vozom kojim se putuje celih 4 minuta. Procedura oko ulaska nije komplikovana ali je neophodno uraditi vizu u konzulatu u Beogradu i popuniti formular za ulazak u zemlju.

Iz aviona idem pravo na Kineski Zid. Orgomna građevina izgleda nestvarno. To je jedina građevina koja se vidi golim okom sa meseca a sagrađena je u svrhu odbrane od mongola i drugih naroda koji su harali Kinom sa severa. Kada je bio završen, bio je dugačak 20000 km a danas je mestimično isprekidan sa ukupnom dužinom od 8000 km.

Peking
Peking

Izgrađen je na najvišim kotama brda i planina, na nepristupačnom terenu kako bi se izbeglo njegovo uništavanje. Na rastojanjima od par stotina metara se nalaze karaule u kojima su nekada bili vojnici koji su čuvali zid a sada su prazne i koriste za prolazak turista iz jedne u drugu sekciju zida. Veliki Zid (Great Wall) se može posetiti na više mesta, neka su više a neka manje popularna ali je bolje izabrati ova druga zbog velikih gužvi koje mogu da zadese turiste.

Peking
Peking

Na usponu do zida je veliki broj prodavnica razne robe i suvenira i tabla sa natpisom: pod zaštitom Unesco-a. Na vrh se stiže žičarom za oko 5 minuta a dalje je sve u hodanju po izboru, levo ili desno po zidu dokle god ne dosadi. Zid je širine oko 5 metara i veoma malo ima ravnih delova, uglavnom se ide nizbrdo ili uzbrdo. Krajolik je prelep na ovom mestu a zid na horizontu utanja gde i sunce. Spuštanje sa zida je zabavno, bob-sanke prilično brzo klize po metalnom kanalu kao u nekom zabavnom parku.Veliki umor ublažila je udobnost Sofitel hotela ali časovnu razliku od 7 sati između Beograda i Pekinga nije lako ublažiti, za to su potrebni dani. Budim se posle 10 sati sna, prilično ošamućen ali sa jasnim ciljem da ništa ne propustim pa lagano krećem na pijacu polovnih stvari. Subotom i nedeljom se tu prodaju figurice, vaze, knjige, nakit, ćilibar i mnoge druge stvari. Ovde nema stvari koja mnogo vredi jer takva i ne sme da se iznese iz Kine ali suvenir može da se izabere.

Hram Lama je sledeća stanica na turi koju Sharon, simpatična kineskinja vodi na veoma jasnom engleskom jeziku. U hramove se ulazi levom nogom, od srca pošto na svakom ulazu je visoki prag koji treba preskočiti. Na ogradi na samom ulazu vise crvene pločice okićene crvenim trakicama i na svakoj piše želja. U dvorištu je konj od bronze koga treba dodirnuti za sreću i uspeh u životu.
Sledeća je dugačka a uska ulica koja je puna ljudi i malih radnji sa raznim suvenirima. U jednoj od njih pravim pečat sa mojim imenom na kineskom i srpskom jeziku. Mastilo koje se dobije uz pečat traje 30 godina ako se ne kvasi vodom.

Peking
Peking

Ručak je organizovan kod lokalnog domaćina koji živi u ne-fensi uslovima. Do njega se dolazi ulicom u kojoj su barake, razno đubre i krš, sve podseća na predeo ispod Pančevačkog mosta, ako ste svraćali. Hrana je odlična i nije mi ništa smetalo da je sa zadovoljstvom pojedem. Ljudi su ljubazni, svi se smeju, deca se igraju lopte, to je njihov život.
Na red je došla 798 umetnička zona gde se nalaze brojne galerije, prodavnice slika, rukotvorina, porculana, muzičkih instrumenata. U jednoj takvoj kupujem okarinu, ne znam da sviram, naučiću.
Letnju Palatu je sazidala Dragon Lady koja je vladala Kinom umesto cara punih 59 godina. Ispred palate je iskopala jezero duboko 5 metara pod izgovorom da će tu obučavati mornaricu pošto su troškovi izgradnje bili ogromni. Zalazak sunca je predivan na ovom mestu a nepregledni koridor koloritno ukrašen i pun ljudi.

Ukusna riblja večera je zaokružila ovaj lep dan.
Ogroman trg Tienamen je samo predvorje mnogo većeg i zanimljivijeg, Zabranjenog grada.
Od polaska sa trga do kraja zabranjenog grada i letnjikovca na veštačkom brdu koji se nalazi sa druge strane je potrebno oko 4 sata hoda ?! Da li razumete da je sve u Pekingu veliko i daleko? Veliki trg vrvi od turista. Na tragu se nalazi Nacionalni muzej u kome je limitiran broj ulazaka tokom dana.

Peking
Peking

U zabranjeni grad ulazi reka turista, pretežno Kineza, koja me nosi u unutrašnjost. Ulaz u Zabranjeni grad je bio zabranjen za svakog ko nije imao dozvolu za ulazak a izlazak iz njega je bio zabranjen za preko 3000 carevih konkubina koje su dovođene tu veoma mlade, sa 7-10 godina života. Veliki broj kineza iz drugih delova kine dolazi u Peking svakog dana.
Na ulazu u grad se nalaze velika vrata sa metalnim, zlatnim poluloptama, u ravnomerno raspoređenim u nizu. Ima ih devet u svakom redu a taj broj se u Kini smatra srećnim brojem pa dodirivanje svih 9 u prolazu donosi sreću. Od ulaza se smenjuju široki koridori i vrata i tako više puta do dolaska na glavni trg. Na ovom mestu je snimljena veličanstvena scena iz filma “Poslednji kineski car”.

Ceo trg je popločan kamenom a ispod površinskog sloja se nalazi još 15 slojeva tako da niko nije mogao da prokopa tunel i naudi caru. Poslednja dinastija Čeng je vladala do 1911. punih 250 godina, što je bio prosečan vek i prethodnih dinastija. Malo je mesta u Pekingu gde se mogu videti ovako lepe, tradicionalne kineske kuće, moderne zgrade i soliteri niču na svakom ćošku i zamenjuju stare, niže zgrade i kuće, kao i svuda u svetu.Na kraju zabranjenog grada se nalazi carski vrt, pun skulptura, cveća i kamenih zidova iz raznih krajeva zemlje. U produžetku, odmah posle izlaza, prelazim ulicu i penjem se na više od 300 stepenika do carskog letnjikovca na brdu visine 59 metara. To uzvišenje sa koga se pruža pogled na ceo centar Pekinga je napraljeno veštački, dovoženjem zemlje.Hram neba (Temple of Heaven ) je hram gde je car dolazio da se moli Bogu dva puta godišnje obavezno, a treći put po potrebi ukoliko je velika suša npr. Ovo je zanimljivo mesto i sastoji se iz više delova a za obilazak je potrebno najmanje 3 sata hoda. Kinezi stariji od 65 godina mogu da ovde uđu besplatno a drugi stanovnici mogu da se pretplate i da neograničeno posećuju hram i druge sadržaje u parku.

Peking
Peking

U jutarnjim satima ljudi vežbaju na spravama i održavaju kondiciju a mnogi sede na zidu kraj dugačkog koridora i kartaju se. Među njima su i prodavci suvenira, ručno pletenih lutkica pande i drugih predmeta. Pored hrama tu je mesto gde je car prinosio žrtvu Bogu i tu svi turisti žele da se slikaju. U produžetku se nalazi zid gde probam svoj eho koji ide u krug i vraća se do mene a svi ljudi koji dodiruju zid na tom putu mogu da ga čuju. Izlazi se posle velikog koridora koji je ukrašen velikim, crvenim lampionima.

Peking
Peking

Kinezi i većina Sveta Peking naziva Beijing što znači predstonica na severu. Grad broji 20 miliona stanovnika i ogroman je u svakom pogledu. Ovde se nalazi i najduža ulica na svetu.

Airbas A340 avio kompanje Swiss Airlines dostiže brzinu od 250 km na sat koja je potrebna za poletanje. Lako je odvojio od piste prvo prednje pa zadnje točkove. To je bio poslednji dodir, sa ovog putovanja, sa Pekingom, prelepim, velikim gradom gde je centimetar na karti dva sata vožnje i gde vam svako odgovori osmehom. Postoji nešto u kulturi istočnih naroda što bi trebalo naučiti i slediti, oni su i pored teškog života i nemaštine srećni.

Na redu je još jedan Jet leg, promena vremenske zone i privikavanje na staro, vidimo se uskoro na novom putovanju.

Zanimljivosti i korisne informacije
Smeštaj: izaberite smeštaj u centru u okviru plave linije metroa da ne biste svakog dana trošili vreme na trasport od hotela do grada, to ovde može biti veliki problem.
Prevoz: u Pekingu je registrovano 5 miliona automobila koji prave ogromne gužve po gradu. Često je za male razdaljine potrebno puno vremena. Da bi koliko-toliko rešile problem, gradske vlasti su uvele restrikcije vlasnicima automobila tako da jednog dana u nedelji ne smeju da voze svoj automobil. Raspored se određuje unapred tako da broj na tablici koji se završava sa 1 i 4 ovog ponedeljka ne sme da se vidi na ulicama Pekinga. Osim toga parkiranje je jako skupo a sa obzirom da kinezi voze veoma agresivno rent-a-car bi u najmanju ruku bio opasan. Metro je odličan i jeftin, jedan ulazak u metro i vožnja u bilo kom pravcu bez obzira na razdaljinu je 2¥ što je manje od 0.3 €. Taksi je takođe jeftin, start u kojem je uračunato prvih 3 km je 10 ¥ a svaki sledeći kilometar je 3¥. Sa kraja na kraj Pekinga može da se potroši najviše 10€. Zabavna je i vožnja rikšom a cena je stvar dogovora.
Šoping: dogovor oko cene – cenkanje je uobičajena stvar u Pekingu. Niko se neće naljutiti ako ponudite i 10 puta nižu cenu od početne, odmah će početi pregovori koji mogu da traju dugo ali robe ima puno i treba je prodati. Ovde cenu ne određuje firma koja piše na proizvodu već nivo kvaliteta. Ista tašna, sat, cipele mogu biti napravljeni loše, bolje ili tako da nema razlike između orignala i više puta jeftinije kopije. Za izbor zaista treba vremena i malo je dva dana za kupovinu ako zaista želite da napravite dobar izbor i da za male pare kupite prelepe stvari. Trgovci pričaju sve jezike, primaju sve valute i potrudiće se da vam udovolje. Kopije u Evropi nisu dobrodošle, pripazite da ih na tranzitnim aerodromima carinici ne vide, mogu vam ih oduzeti.

Peking
Peking

Hrana: poznavanje lokalnih restorana gde jedu kinezi omogućiće vam da probate pravu pekinšku patku, specijalitet ovog grada. Hrana je ukusna i nije skupa u poređenju sa drugim velikim gradovima u svetu. Pekinška patka se sprema …

Čaj je veoma cenjen u Kini i postoji različit kvalitet ali to se lako poznaje po ceni. Čajevi mogu bitiveoma skupoceni i uglavnom se prodaju na meru od 50 grama. Mogu biti i presovani u obliku ploče i zavijeni u papir. Kina je poznata po porcelanu a posebno je autentičan porcelan od koga se prave čajnici boje zemlje koji su savršen suvenir.

Peking
Peking

Brza hrana je i ovde prisutna kao i svi svetski brendovi ali ovde to ne preporučujem, ima puno dobrih mesta gde može da se jede i za manje novca a mnogo kvalitetnije.

Prijavite se na naš Newsletter i budite uvek u toku sa našim ponudama