Kako se zaštititi od bankrota avio kompanija

Poštovani putnici i uvaženi klijenti,

Suočeni smo sa čestim bankrotima avio kompanija u poslednje vreme.
U periodu od samo nekoliko godina bankrotirale su i velike i male avio kompanije, nama poznate i nepoznate.
2019.godina je rekordna u istoriji avijacije po šteti koja je nastala bankrotom 17 avio kompanija.

Kuriozitet je da je propao osnivač turističkog koncepta, Thomas Cook koji je u svom sastavu imao veliku avio flotu.

Nas u Srbiji najviše pogađa bankrot avio kompanija koje su letele za Beograd ili do čijih habova smo dovodili putnike drugim letovima. Da nabrojimo, to su:
Malev
Span Air
Air Berlin
Jet Airways
Adria Airways

U slučaju bankrota avio kompanije svi se suočavamo sa veoma neprijatnom situacijom iz koje najčešće nema povoljnog izlaza.

Kada se avio kompanija već neko vreme bori da „preživi“ za to se lako sazna i onda smo u mogućnosti da reagujemo.

Na primer za lošu finansijsku situaciju Jer Airways-a smo znali 5 meseci pre bankrota pa smo reagovali tako što smo obustavili prodaju za njihove letove.
Čak smo uklonili njihove letove iz naše online ponude na sajtovima www.jumbo.rs www.jumboaviokarte.rs i www.aviokarte-online.com
Refundirali smo sve avio karte koje smo mogli i štetu sveli na minimum, barem kod naših klijenata.

Većina bankrota se ipak desi „odjednom“ i tada nismo u mogučnosti da reagujemo.

Kod prvih bankrota je bio slučaj da sve što je urađeno do zvanične objave od strane IATA-e* ostaje na snazi, a od objave se obustavljaju bilo kakve aktivnosti i radi isključivo po instrukcijama koje stižu kasnije.

To je značilo da kada dobijemo poruku da su letovi otkazani mi otkažemo karte u sistemu i dobijemo novac nazad pa ga prosledimo putnicima na obostrano zadovoljstvo.

Samo oni letovi koji nisu bili otkazani do trenutka objave bankrota su kasnije morali da se tretiraju po instrukcijama.

Kod bankrota avio kompanija namirivanje poverioca je na prvom mestu. Svi oni kojima avio kompanija zvanično duguje novac (a da nisu putnici) prvi zahvate koliko pronađu u kasi pa onda veoma malo ili ništa ne ostane za putnike čiji je to zapravo novac.

Zbog toga je svaki sledeći bankrot bio sve teži po putnike, ali je ipak svaki priča za sebe.

Dešavalo se da putnici kasnije dobiju deo novca ali u to ne može niko da bude siguran.

Scenario koji se desio u većini slučajeva je sledeći:

Objava bankrota
Obustava svih isplata i naplata svih izdatih karata
Naplata svih refundacija koje su urađene u periodu od 3 nedelje iako je novac refundiran u vreme dok je avio kompanija sloventna (Adria Airways i Atlas Global)
Objava roka do kada će se nešto dogoditi
Rok je prošao – nije se desilo ništa
Objava da se klijenti obrate avio kompaniji putem sajta direktno ili da se obrate sudu koji radi na slučaju
Razrešenje slučaja – povraćaj dela novca ili objava da nema novca za refundacije putnicima

Tokom svih ovih faza mi smo jedina veza putnika sa avio kompanijom.
Da podsetimo, putnik u Jumbo travel-u kupuje svoju avionsku kartu i tom prilikom sklapa ugovor o prevozu.
Ugovarači su avio kompanija sa jedne strane i putnik sa druge strane dok je Jumbo Travel tu samo posrednik koji
vrši sledeće usluge za obe strane:

1. Jumbo vrši usluge za putnike

Pruža kvalitetne i kompetentne savete za putovanje, odgovori na sva pitanja putnika su spremni.
Nudi bolja rešenja od onih koje je putnik izabrao sam – postoji mnogo začkoljica koje kasnije putnika mogu skupo da koštaju
Obezbeđuje najkvalitetniju ponudu, sve avio kompanije na jednom mestu, mogućnost poređenja ponuda i izbor najkvalitetnijih
Daje mogućnost pravljenja rezervacija i čuvanja cene u određenom roku, dok kod avio kompanie morate odmah da platite
Nudi mogućnost plaćanja na više načina, kreditira putnika mogućnošću plaćanja na rate bez kamate, dok kod avio kompanije takva opcija ne postoji i u glavnom plaćanje se obavlja na sajtu kreditnom karticom
U saradnji sa avio kompanijama obezbeđuje bolje uslove i cene za svoje putnike
Pruža podršku od ideje, kupovine avio karte, prevoza na aerodrom, celim trajanjem putovanja pa do povratka na put – dug je to period, a Jumbo je uvek tu.
Nudi najkvalitetnija rešenja za prateće usluge: hotelski smeštaj, organizaciju celog putovanja, transfere, osiguranja itd.

2. Jumbo vrši usluge za avio kompanije

Izdaje avionske karte i vrši kompletan servis za sve promene od početka do kraja puta
Tumači pravila tarifa i nudi klijentima najbolje rešenje
Sklapa ugovor između avio kompanije i putnika
Vrši naplatu od klijenata i novac prosleđuje avio kompanijama

Logično je što putnici očekuju povraćaj uplaćenih sredstava od nas, kod nas su i uplatili novac, samo taj novac nije više kod nas, on je prosleđen avio kompanji koja treba da ga vrati istim putem nazad.

Nama je veoma stalo da naših klijenata i na sve načine se borimo za njihove interese.

Kada smo dobili informaciju o otkazivanju letova avio kompanije Atlas Global, uradili smo refundacije u celosti za sve putnike čiji su letovi bili otkazani.
Čekali smo da dobijemo potvrdu od IATA da novac možemo da vratimo putnicima.
Umesto toga, dobili smo pretnju da ukoliko odmah ne platimo sav taj novac IATA će nam suspendovati licencu.

Dakle, vraćamo se na standardni scenario.

Od ovakvog slučaja ne postoji osiguranje. IATA kaže da radi na tome da na neki način obezbedi i interese putnika ali se ne dešava ništa, situacija je samo gora svakim novim bankrotom.

Nadamo se da će se nešto promeniti u 2020.i da će prava putnika zaista biti bolje zaštićena.

Bankrtot avio kompanija 2018.

Primera Air
Saratov Airlines
Small Planet Airlines
Privat Air
Skywork Airlines
Cobalt WOW air
VLM Airlines
FlyViking
Dart Airlines
Nextjet
OneJet
Wataniya Airways
PAWA Dominicana
LC Perú
Bassaka Air
Air Bagan
Zoom Air
Orient Thai Airlines

Bankrtot avio kompanija 2019.

Germania
California Pacific Airlines
Flybmi
Insel Air
Asian Express Airline
Aerolíneas de Antioquía
Fly Jamaica Airways
Air Philip
Jet Airways
Avianca Brasil
Avianca Argentina
Al Naser Wings Airlines
Wisdom Airways
Aigle Azur
XL Airways
Thomas Cook Airlines
Adria Airways

* Međunarodno udruženje avio prevozioca preko čijeg sistema za naplatu BSP idu sva plaćanja između akreditovanih agencija kao što smo mi i avio prevozioca.

 

Atlas Global – istorijat događaja:

  • 26.11.2019. Atlas Global otkazuje sve letove do 21.12.2019
  • 26.11.2019. radimo zahtev za refundacije za sve otkazane letove
  • 27.11.2019. dobijamo pisano obaveštenje od IATA da je Atlas Global pod suspenzijom i da obustavimo prodaju i refundacije
  • 27.11.2019. dobijamo pisano obaveštenje od avio kompanije da ćemo nove informacije dobiti 16.12.2019.
  • 27.11.2019. dobijamo sugestiju da pošaljemo mejl Atlas Global call centru za refundacije
  • 01.12.2019. su otkazani i preostali letovi, posle 21.12.2019.
  • 17.12.2019. dobijamo mejl od IATA u kome se navodi da moramo da platimo sve izdate karte i refundacije Atlas Globala pod pretnjom gubitka licence
  • 18.12.2019. dobijamo informacije da Atlas Global pokreće letove za pojedine destinacije, Beograd nije na listi
  • 19.12.2019. dobijamo automatski odgovor da su refundacije uzete u razmatranje
  • 24.12.2019. dobijamo odgovor od Atlas Globala da očekuju povratak u BSP (IATA sistem za plaćanja) ali se ne precizira rok
  • 24.01.2020. dobijamo obračun za period prodaje 16-23.01.2020. u kome nam IATA vraća novac za prodate karte Atlas Globala u periodu od 8-23.11.2019.
  • 30.01.2020. dobijamo potvrdu IATA da nam vraćaju novac od prodaje Atlas Global avio karata za period od 08-23.11.2019.
  • 30.01.2020. zahtevamo potvrdu avio kompanije Atlas Global da se vraćen novac odnosi na obeštećenje putnika koji čekaju na refundacije i čije karte nisu iskorišćene. Potvrda nam je neophodna jer se iznos refundacije i iznos potraživanja ne podudaraju kao ni prodate karte u periodu 08-23.11.2019. sa kartama koje nisu iskorišćene.
  • 12.02.2020. Atlas Global proglašava bankrot posle nekoliko meseci agonije.
  • 26.03.2020. smo dobili pisanu potvrdu od IATA da od Jumbo Travel-a neće više nikada imati potraživanja po osnovu prodatih avio karata Atlas Globala. Atlas Global nam još uvek nije odgovorio da li je saglasan da novac vratimo klijentima. Kako se u toj avio kompaniji više ne javljaju na mejl za nas je ovaj slučaj zatvoren. Jumbo Travel će od 27.03.2020. vršiti povraćaj sredstava na račun putnika.

Drago nam je da smo uspeli da se izborimo za to da naši putnici dobiju svoj novac nazad, što je u većini slučajeva bankrota avio kompanija gotovo nemoguće.

To se desilo u doba najtežih iskušenja po avio kompanije i turizam uopšte, doba korone.

Hvala Vam što ste imali poverenja i što ste strpljivo sačekali da uspešno okončamo proces.